"Sokół - Świat Pracy"
Polskie Towarzystwo Gimnastyczne
Polskie Towarzystwo Gimnastyczne "Sokół - Świat Pracy"

PTG "Sokół-Świat Pracy" Oddział Gmina Pleśna serdecznie zaprasza wszystkich mieszkańców gminy Pleśna i okolicy na Rajd Historyczny, który odbędzie się 9 czerwca 2018 roku o godz. 10.

Startujemy z pod Kompleksu Sportowego "Orlik" w Pleśnej, a następnie udajemy się w pieszą wędrówkę po miejscowościach naszej gminy. Na trasie odwiedzamy cmentarze wojskowe z okresu pierwszej wojny i inne ciekawe miejsca. Gdzie przy każdym z obiektów przewodnik PTTK opowie uczestnikom wiele ciekawych historii z tero rejonu. Trasa jest bogata w piękne panoramy krajobrazowe, częściowo biegnąca przez lasy, natomiast reszta trasy przebiega drogami o małym natężeniu ruchu. Mało stromych podejść, dogodna dla każdego, kto lubi piesze wędrówki lub bliska mu jest historia swojej małej ojczyzny. W trakcie marszu zapewniamy wiele nietypowych atrakcji miedzy innymi rekonstrukcja historyczna oraz wiele innych niespodzianek, które będą świetną formą poznania historii. Na mecie wspólne grillowanie, możliwość skorzystania z strzelnicy polowej oraz inne atrakcje sportowe.

OPIS TRASY:

Startujemy o godzinie 10. 00 z placu koło kompleksu sportowego „Orlik” w Pleśnej, następnie kierując się trasą żółtego szlaku turystycznego udajemy się drogą w górę, biegnącą na wprost budynku Szkoły Podstawowej im. Bronisława Czecha w Pleśnej. Z drogi tej wchodzimy w górujący nad Pleśną las, gdzie po krótkim czasie ukazuje się nam pierwszy cmentarz wojenny jaki odwiedzamy nr. 173 w Pleśnej. Następnie idziemy dalej leśną dróżką, gdzie na małym wzniesieniu mijamy krzyż milenijny, idąc dalej wchodzimy w granice administracyjne wsi Rychwałd, i tutaj już drogą asfaltową w dalszym ciągu przemierzamy odcinek żółtego szlaku turystycznego. Po kilkuset metrach marszu ukazuje się nam kolejny urokliwy element naszej wędrówki… pod sędziwymi modrzewiami stoi stary drewniany krzyż przydrożny. O którym nawet najstarsi mieszkańcy okolicy mówią… że stał tutaj od zawsze… Udając się dalej tą trasą czeka na nas gdzieś w którymś punkcie… rekonstrukcja historyczna. Następnie podążając dalej tą drogą podziwiamy piękne krajobrazy miejscowości Rychwałd i najbliższej okolicy. Podążamy dalej tym samym szlakiem, poprzez leśne dróżki, łąki, kamieniste drogi i wśród pól zbóż, docieramy na teren przysiółka Rychwałdu, nazywany Zagórze. Jesteśmy już ponad 400 m.n.p.m stąd też możemy podziwiać po drodze coraz to dalej sięgające panoramy krajobrazu. Na północy ukazuje się nam w całej okazałości miasto Tarnów. Podążając dalej trafiamy na przydrożny malutki cmentarzyk nr 188 w Rychwałdzie, którego strzegą już z daleka widoczne wiekowe już klony. Udając się dalej żółtym szlakiem wchodzimy już w granice administracyjne miejscowości Lichwin, gdzie w lasku w pobliżu przekaźnika radiowego odwiedzamy kolejne miejsce pamięci narodowej, pomnik upamiętniający rozformowanie I Batalionu „Barbara” 16. pp. AK. „Ziemi tarnowskiej” a także miejsce śmierci żołnierzy tegoż batalionu: Władysława Białasa i Władysława Pluty. Ale o tych wszystkich wydarzeniach dowiesz się już na miejscu. Maszerując dalej drogą przez wieś Lichwin, docieramy do podnóży najwyższego szczytu gminy Pleśna, jakim jest wzgórze Wał (526 m.n.p.m), tutaj na skrzyżowaniu dróg udajemy się w lewą stronę. Przed nami już widzimy kolejny cel naszej wyprawy, wzgórze Głowa Cukru – Gródek w Lichwinie. Gdzie na jego szczycie odwiedzamy największy pod względem powierzchni cmentarz wojenny w powiecie tarnowskim nr 185. Pewnie niejedną osobę wędrującą z nami zastanowi skąd taka „słodka” nazwa tego wzgórza?? Niestety nic podobnego, jak się dowiecie historia tego wzgórza wcale nie była dla wielu aż tak słodka… Po drodze cały czas nam towarzyszą piękne widoki, przydrożne krzyże i kapliczki będące nierozłącznym elementem naszego krajobrazu. Po odwiedzeniu Głowy Cukru, schodzimy na trasę którą tutaj dotarliśmy, a następnie za około 200 metrów na skrzyżowaniu dróg skręcamy w lewo, gdzie naszym oczom już ukazuje się w oddali wzgórze Wał. Wędrując drogą asfaltową wśród domów kierując się cały czas w górę, docieramy do miejsca gdzie znajduje się nieczynny już kamieniołom w miejscowości Lichwin, gdzie możemy spokojnie usiąść na ławeczce, czy po prostu na pobliskiej miedzy, i podziwiać cudowną panoramę całej południowej okolicy. Po tym przystanku udajemy się cały czas w górę, równocześnie idąc odcinkiem kolejnego szlaku turystycznego, tym razem zielonego. Po krótkim czasie ukaże się nam po prawej stronie drogi kolejny kamieniołom, jednakże kolejny z naszych przystanków znajduje się kilka metrów na południe, w lasku… jest tam kolejny z cmentarzy wojennych nr 186 w Lichwinie. Zatrzymujemy się tutaj kilka minut by wyruszyć dalej w drogę. Idąc asfaltową drogą tym razem zmierzającą lekko w dół, dochodzimy do skrzyżowania, gdzie skręcamy w prawo. Po kilkuset metrach marszu ukaże się nam kolejne skrzyżowanie, gdzie w olchowym lasku po prawej stronie ukaże się nam kolejny z cmentarzy, jest to cmentarz nr 187 w Lichwinie. Jest to obiekt bardzo ciekawy i warty szczególnej uwagi. Gdy już odwiedzimy ten z cmentarzy ruszamy w dalszą wędrówkę, tym razem na skrzyżowaniu dróg kierujemy się na wprost, w stronę miejscowości Lubinka, kilkaset metrów idziemy drogą wśród nielicznych gospodarstw, po czym droga którą przebiega zielony szlak turystyczny prowadzi lasem cały czas lekko opadając. Przy wyjściu z lasu w miejscowości Lubinka na terenie zwanym Korzenna. Po lewej stronie drogi ukazuje się nam monumentalny piaskowcowy krzyż i kamienne ogrodzenie, to ostatni już cmentarz wojenny na trasie naszej wędrówki, ostatni cmentarz (nr 189) ale nie koniec atrakcji !!. Po odwiedzeniu tego cmentarza kierujemy się dalej szlakiem zielonym, podziwiając urokliwe panoramy krajobrazu. Następnie szlak zielony skręca drogą w dół, nieco krętą w stromą, aby na samym dole skręcić w leśną dróżkę wychodzącą na skrzyżowaniu dróg w Lubince, zwanym Roztajnie. Po czym kierujemy się na prawo idąc około 300 – 400 metrów skrajem lasu do leśnej dróżki gdzie leśnymi drogami o łagodnym nachyleniu wśród pięknych bukowych lasów, docieramy do Pleśnej. Gdzie drogą biegnącą przez przysiółek zwany Batylowa. Docieramy do miejsca startu, tj. placu koło kompleksu sportowego „Orlik” w Pleśnej.

REGULAMIN RAJDU:

Drodzy uczestnicy Rajdu Historycznego prosimy o zapoznanie się z REGULAMINEM Rajdu. Udział w Rajdzie jest jednoznaczne z jego akceptacją.

REGULAMIN RAJDU HISTORYCZNEGO
1. Organizatorem Rajdu Historycznego jest PTG „Sokół Świat Pracy” Oddział Pleśna.
2. Uczestnictwo w Rajdzie należy dostosować do swoich zainteresowań oraz możliwości fizycznych, jak i zdrowotnych.
3. Podczas przemarszu wszystkie problemy należy zgłaszać do osoby prowadzącej Rajd.
4. Uwaga! Organizator nie bierze odpowiedzialności za uczestników na trasie. Osoby niepełnoletnie mogą wziąć udział w wycieczce wraz z opiekunem (rodzic, dorosłe rodzeństwo itp.). Podczas trwania wycieczki opiekunowie biorą pełną odpowiedzialność za osoby niepełnoletnie.
5. Na trasie uczestnicy winni zachować ostrożność i nie oddzielać się od grupy. Obowiązuje zakaz wyprzedzania osoby prowadzącej grupę.
6. Osobę, która uczestniczy w Rajdzie, uważa się za zapoznaną z niniejszym regulaminem, w pełni go akceptującą.

Organizatorzy

Wejdź na fnapaga Oddziału z Pleśnej, dołącz do wydarzenia już dziś i bądź na bieżąco: